WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مباحث آموزشی کوهنوردی

خلاصه‌‏ای برکوله‌‏پشتی و کوله‏‌چینی

خلاصه‌‏ای برکوله‌‏پشتی و کوله‏‌چینی

1/ تیر/1398

کوله پشتی همراه همیشگی سفر است، به ویژه در سفرهای طبیعت‌‏گردی اهمیت خاصی پیدا می‏‌کند.


بسیاری از تجهیزات مورد نیاز سفر دارای اهمیت حیاتی هستند ولی حفظ سلامت آن‏‌ها و این‏که در موقع لزوم در دسترس باشند به انتخاب کوله‏‌پشتی و چیدمان درست کوله‌‏پشتی بستگی دارد.

انتخاب کوله‌‏پشتی برای کسی که تجربه‏ کافی ندارد بسیار گیج‏ کننده است چون به دلایل مختلف کوله‌پشتی‏‌ها دسته‌‏بندی می‏‌شوند و هر قدر که جلو برویم باز هم دو راهی‌های‏ی هست که باعث سردرگمی شود. از مشخصات ظاهر که مطابق با سلیقه‏‌ی افراد در انتخاب‏‌ها تاثیر‏گذار است، می‌‏گذریم و به فهرست خلاصه‏‌ای از معیارهایی که منجر به تغییر در انتخاب نوع کوله‏‌پشتی می‌‏شود، اشاره می‏‌کنیم. الویت‌‏بندی این تقسیم‌‏بندی هم کار ساده‏‌ای نیست ولی سعی می‏‌کنیم تا حدودی آن را رعایت کنیم:

  • فعالیت‌های سفر
  • مسیر سفر
  • مدت سفر
  • اسکلت کوله‌پشتی
  • تهویه کوله‌‏پشتی
  • دسترسی به لوازم
  • تعداد نفراتی که از یک کوله‌‏پشتی استفاده خواهند کرد
  • امکانات اتصال کوله‏‌پشتی به بدن
  • امکانات اتصال وسایل به کوله‌‏پشتی
  • جیب‏‌ها و قسمت‏‌های مختلف کوله‌‏پشتی
  • تناسب کوله‌‏پشتی با سن افراد
  • تناسب کوله‌‏پشتی با جنس افراد (زن یا مرد)

 کوله مناسب کوهنوردی

 

  • این ردیف‌‏ها تمامی ندارد، هرچه قدر روی جزییات، تمرکز بیش‏تری داشته باشیم، باز هم دلایلی برای تقسیم بندی کوله‌‏ها باقی می‏‌ماند. چون قرار است گذری بر مباحث داشته باشیم؛ به‏ صورت خلاصه به هر کدام از این سر فصل‏‌ها می‏‌پردازیم تا ببینید که فقط برای جذاب‏ کردن بحث، تعداد ردیف‏‌ها را افزایش نداده‌‏ایم. هدف ما رشته کوه‏نوردی است و به‏ طور کم‏تر خلاصه شده، دوباره به کوله‏‌پشتی‏‌های مخصوص کوه‏نوردی می پردازیم ولی دراین مرحله به‏ صورت عام درباره‌‏ی کوله‌‏پشتی حرف می‌‏زنیم.

 

فعالیتهای سفر

 نوع فعالیتی که در سفر قرار است انجام شود تاثیر مستقیمی در انتخاب کوله‌‏پشتی دارد، به‏ عنوان نمونه پیاده‏‌روی یا دوچرخه ‏سواری یا سفرهای طولانی معروف به بک‌پکینگ هرکدام کوله‌‏پشتی مخصوص خود را می‌خواهد.

 مسیر سفر

فکر کنید در یک مسیر جاده‌‏ای پیاده‌‏روی می‏‌کنید یا از مسیری صخره‏‌ای در حال عبور هستید. در کویر و یا جاده هرچه کوله پهن‌‏تر باشد وقتی در آن را باز می‌‏کنید سطح وسیع‌‏تری را می‌‏بینید و بنابراین دسترسی به محتویات کوله ساده‌تر خواهد بود. حال آن‏که یک کوله‏‌ی پهن در مسیر صخره‏‌ا‌ی و یا جنگلی دائم به عوارض راه، گیر کرده مزاحمت ایجاد می‏‌کند.

 مدت سفر

در برنامه یک روزه کوه‏نوردی به کوله‏‌پشتی بیست لیتری نیاز داریم که در این مورد بیش‏تر توضیح خواهیم داد. بیش‏تر از یک تا سه روز، کوله پشتی 30 تا 50 لیتری و در روزهای طولانی‌‏تر به کوله‌‏پشتی بزرگ‏تر وگاهی تا نزدیک 100 لیتر نیاز است.

اسکلت کوله‏‌پشتی

کوله پشتی‌‏ها بر اساس اسکلت، به سه دسته تقسیم می‌‏شوند.

الف) اسکلت مخفی که باعث ارگونومیک شدن بیش‏تر کوله‌‏پشتی می‏‌شود علاوه بر زیبایی بهتر بر روی بدن می‌‏نشیند.

ب) اسکلت خارجی که اجازه می‌‏دهد کیسه کوله پشتی از زین و بندهای اتصال به بدن جدا شود. بارهای نامتعارفی مثل اسکی و اسنوبرد و یا کایاک رودخانه بر روی این نوع کوله پشتی بهتر نصب می‏‌شود.

پ)کوله پشتی بدون اسکلت که برای وزن‏‌ها و حجم‏‌های پایین است نام دیگر این کوله‏‌پشتی کوله‏‌ی حمله است، برای مواقعی که نمی‌‏خواهیم کوله اصلی را حمل کنیم از این نوع کوله استفاده می‏‌کنیم و بعد از استفاده به طور کامل جمع شده و در میان دیگر بارهای کوله پشتی اصلی قرار می‏‌گیرد.

کوله مناسب کوهنوردی

 

تهویه کوله پشتی

هرکس یک‏بار کوله به پشت انداخته باشد خاطره ناخوش‏آیند خیس ‏شدن پشت بر اثر تعریق را فراموش نکرده است. واقعیت این است که راهی برای رفع کامل این مشکل وجود ندارد. انواع طرح‌‏ها برای کم کردن این مشکل ارایه شده و هر کدام محاسن و معایبی را با خود در کوله‌پشتی ایجاد می‏‌کند براساس اولویت‏‌هایی که در تقسیم ‏بندی‏‌های دیگر به ما تحمیل می‌شود طرح این ویژگی کوله‌پشتی را انتخاب می‏‌کنیم.

دسترسی به لوازم

دسترسی، به‏ خصوص در کوله‌پشتی‏‌های تخصصی‌‏تر موضوع بسیار پیچیده‌‏ای است. هر چه تعداد زیپ‏‌ها و درهای کوله اضافه شود دسترسی بهتر می‌‏شود ولی کوله آسیب‌‏پذیرتر و غیرقابل کنترل‌‏تر می‏‌شود پس نمی‎توان با ساده انگاری گفت هرچه دسترسی بیش‏تر، کوله‏‌پشتی بهتر!

کوله مناسب کوهنوردی

 

تعداد نفراتی که از کوله پشتی استفاده می‌‏کنند

این موضوع در وهله‏‌ی نخست باعث تعجب می‏‌شود. اما خیلی وقت‏‌ها دو یا چند نفر همراه، قدرت یکسان و یا این‏که پست تیمی یکسانی ندارند و به همین دلیل شخصی مجبور می‏‌شود برخی از وسایل دیگری را در کوله خود حمل کند. فرزندان در بیش‏تر مواقع بارهایی در کوله پشتی والدین دارند. همین‏طور خانم و آقایی که همسفرند وسایل مشترکی در کوله پشتی‏‌ها دارند. این موضوع در انتخاب کوله‌‏پشتی باید لحاظ شود.

امکانات اتصال کوله‌‏پشتی به بدن

کوله‏‌پشتی از دو قسمت اصلی به بدن وصل می‏‌شود و کمربند که حدود 60 تا 70 درصد وزن کوله‌پشتی را تحمل می‏‌کند و بندهای شانه که حدود 30 تا 40 درصد وزن را تحمل می‏‌کنند، نحوه اتصال و قفل و باز شدن و همین‏‌طور تنظیم این اتصالات در برنامه‏‌ها و فعالیت‌های مختلف کمی متفاوت است و باید در انتخاب کوله‌‍‏پشتی لحاظ شود.

اتصال لوازم به کوله‌پشتی

بسته به نوع فعالیت برخی از وسایل باید بیرون کوله‏‌پشتی در دسترسی سریع و آسان باشند. قمقمه کوچک آب و یک جیب برای گذاشتن زباله‏‌های کوچک حداقل چیزی است که در یک راه‏پیمایی ساده مورد نیاز است ولی در بعضی از فعالیت‏ها مثل دیواره نوردی، گاهی تعداد اشیایی که باید بیرون کوله پشتی در دسترس باشد از 100 هم بیش‏تر می‌شود. در بعضی از کوله‌پشتی‌‏ها برای این تعداد وسیله هم تدابیری اندیشیده شده است.

کوله پشتی مناسب سفر

 

جیب‌ها و قسمت‏‌های بیرونی‏‌ کوله‌‏پشتی

دریک نگاه ساده این‏طور به نظر می‏‌رسد که هر چه جیب بیش‏تر بهتر، ولی وقتی بحث مدیریت جیب‏‌ها و آسیب‏‌پذیری و دست و پاگیری کوله پیش می‌‏آید، متوجه مشکلات ریز ولی آزاردهنده جیب‏‌ها می‏‌شویم تا جایی که بسیاری از کوه‏نوردان حرفه‏‌ای و با‏تجربه از کوله‌پشتی که جیب داشته باشد استفاده نمی‏‌کنند.

 تناسب سنی کوله پشتی

نخست در حکمی فرضی و قاطع کوله کشیدن برای کودکان را ممنوع اعلام می‏‌کنیم. به ‏دلیل این‏که اسکلت نوجوانان هنوز به شکل نهایی نرسیده و تغییرات بسیار سریعی در اسکلت آن‏ها اتفاق می‏‌افتد و تنوع بسیار زیاد فرم بدن نوجوانان و کوله‌پشتی‌های با تنظیم‏‌های زیاد لازم است به شکلی که بشود کوله را به اندام متنوع و متغیر ایشان خوراند. همین‏طور در میانسالی و کهنسالی که فرم بدن تغییر می‏‌کند. بخصوص این‏که در بیش تر موارد پهلوها برجسته می‌شوند و انتقال وزن به کمربند کوله‌پشتی مشکل می‌‏شود. در این‏جا یک حکم غیر قاطع دیگر هم صادر می‌‏کنیم، حمل کوله پشتی سنگین برای کهنسالان ممنوع و میانسالان نیز ضمن رجوع به تشخیص خود نسبت به وزن کوله‌پشتی حساسیت بیش‏تری داشته باشند.

تناسب کوله پشتی با جنس افراد (زن یا مرد)

به خاطر تفاوت ارگونومی بدن زن و مرد تفاوت‏‌هایی درکوله‏‌پشتی منجر به ایجاد دو دسته زنانه و مردانه‏ در کوله‌پشتی‌‏ها می‌شود. سایز کمربند و بند شانه در کوله‌پشتی‌های زنانه با نوع مردانه متفاوت است و چهار چوب کوچک‏‌تری نیز دارند. به علت پهنای کمتر شانه در خانم‌‏ها بند شانه هم کمی باریک‌‏تر در نظر گرفته می‌شود. بالاتنه خانم‏‌ها به طور عمومی کوتاه‌‏تر از آقایان است و این مورد هم در طراحی کیسه و زین کوله‌پشتی موثر است.

کوله پشتی مناسب سفر

 

بنابراین به ‏طور خلاصه می‌توان گفت برای انتخاب کوله‏‌پشتی به این موارد توجه داشته باشید:

  • ظرفیت کوله‌پشتی متناسب با مدت زمان میزان بار
  • نوع کوله‌پشتی متناسب با نوع فعالیت
  • تناسب کوله‌پشتی با بدن
  • نحوه چیدمان وسایل کوه‏نوردی به‏‌خصوص وسایل برنامه یک روزه

 

و اما چه نوع کوله‏‌پشتی‌ مناسب یک برنامه کوهنوردی و راهپیمایی است؟

  • اگر مدت برنامه یک روز شامل حداقل  10 ساعت کوه‏پیمایی باشد حداقل 2 لیتر آب و حدود 4-5 لیتر فضا برای مواد غذایی لازم است.
  • با توجه به فصل احتمال رگبار خصوصا در بهار وجود دارد نیاز به کاپشن گرتگس بررسی شود. همین‏طور ممکن است بسته به فصل، پشت صخره ها در مسیر قسمت‏‌هایی برف داشته باشیم یعنی گتر هم لازم است این دو با هم نزدیک 2 لیتر حجم دارند.

 لوازم کمک‌های اولیه چراغ قوه، طناب انفرادی، لوازم بهداشت شخصی و از این دست لوازم ضروری‏ همه‌ی این‏ها همراه داشتن یک کوله بیست لیتری ساده را الزامی می‌کند.

 

برفراز قله‌‏ها، زندگی‏‌تان سرشار از تجربه‌‏های ناب


1/ تیر/1398



بحث و تبادل نظر
محمد تقی
1398/04/04 12:28
درود. بسیار آموزنده بود. سپاس
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف