WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
ترلج و طبیعت زیبایش

پارک ملی ترلج در نزدیکی پایتخت کشور مغولستان

پارک ملی ترلج در نزدیکی پایتخت کشور مغولستان

29/ تیر/1398

ترلج و طبیعت زیبایش در نزدیکی پایتخت کشور مغولستان یعنی اولتان باتور جای گرفته و به دلیل دسترسی آسان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در مغولستان به حساب می‌‌آید.


پارک ملی گورخی تِرِلج سومین پارک ملی از لحاظ وسعت و پربازدیدترین آن‌ها در مغولستان است. ترلج و طبیعت زیبایش در نزدیکی پایتخت کشور مغولستان یعنی اولتان باتور جای گرفته و به دلیل دسترسی آسان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در مغولستان به حساب می‌‌آید.  اقامت در کمپ‌های توریستی پارک ملی ترلج که به سبک بومی صحرانشینان مغول طراحی شده‌اند، تجربه‌ای خاص و متفاوت را برای شما رقم می‌زنند.

برای کسانی که سفر کوتاهی به مغولستان دارند، این پارک بهترین محل برای دیدن طبیعت و مناطق ییلاقی مغولستان است. البته ترلج دیدنی‌ترین جاذبه‌ی کشور مغولستان نیست و اگر مجموعه مقالات راهنمای گردشگری سایت اسپیلت البرز در مورد مغولستان را مطالعه بفرمایید، احتمالاً به دیدنی‌های جذاب‌تری هم بر می‌خورید.

با همه‌ی این‌ها، پارک ملی ترلج محلی زیبا برای لمس فرهنگ سنتی مغولی از فاصله‌ای نزدیک است.

چگونه به پارک ملی ترلج برویم؟

گشت و گذار در مغولستان به طور کلی کار دشواری است. بحث زبان و برقراری ارتباط سد بزرگی است که سفرِ بدون تور به مغولستان را تقریباً غیر ممکن می‌کند. کم پیش می‌آید که در بین مردم مغولستان، شخصی بتواند به زبان انگلیسی حرف بزند. به همین جهت اکثر کسانی که به مغولستان سفر می‌کنند، از تورها استفاده می‌کنند.

احتمالاً در پارک با گردشگرانی برمی‌خورید که بدون تور به مغولستان آمده‌اند. این‌ها مقاصد و درخواست‌های خود را به زبان مغولی روی یک تکه کاغذ می‌نویسند و به مغول‌ها نشان می‌دهند.

به هر حال به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به برنامه تورهای اسپیلت البرز به کشور مغولستان بزنید. تور مغولستان اسپیلت شامل سفری ۱۱ روزه‌ به مغولستان و بازدید از تمام دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این کشور زیبا و آرام است.

اقامت در کمپ مغولی

یکی از بخش‌های جذاب بازدید از پارک ملی ترلج، اقامت در کمپ‌های مغولی است که «گِر کمپ» نام دارند. خانه‌های چادری کوچکی که به صورت نقاط سفید پراکنده منظره‌ای زیبا در بین طبیعت پارک می‌سازند. تعداد زیادی از این کمپ‌ها در پارک وجود دارد و گذراندن شب در یکی از آن‌ها تجربه‌ای فراموش نشدنی است. شب‌های سرد مغولستان در زیر پتوهای مغولی، آتش هیزمی و سوت زدن باد از بین شکاف‌های کوچک چادر، تا همیشه در یاد و خاطره‌ی شما خواهد ماند.

دیدنی‌های پارک ملی ترلج

پارک ترلج در فاصله‌ی ۶۶ کیلومتری از مرکز اولان باتور قرار دارد. بخش جنوبی پارک شامل رستوران‌ها، مغازه‌های خرید سوغاتی، اسب‌ها و شترهایی برای اجاره کردن و کمپ‌های گِر است. ترلج طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد؛ به همین دلیل رسیدن به بخش‌های مختلف کمی دشوار است. به طور مثال دریاچه یخ زده‌ی خاگین خار با ۲۰ متر عمق، ۸۰ کیلومتر با کمپ‌های توریستی فاصله دارد. یا چشمه‌ی آب گرم یِستی ۱۸ کیلومتر بالاتر از دریاچه قرار گرفته است. این‌ها بسیار دیدنی هستند ولی معمولاً جزو برنامه‌های گردشگری مغولستان به حساب نمی‌آیند؛ چون نمی‌توان از ماشین یا اتوبوس برای رسیدن به آن‌ها استفاده کرد.

در ادامه می‌خواهیم ۱۰ جاذبه‌ی گردشگری اصلی پارک ترلج را معرفی کنیم:

۱. چشم‌انداز پارک ملی ترلج

پارک ملی ترلج

چشم انداز پارک ملی جذاب و رنگارنگ است. با صخره‌های سنگی بزرگ که در دره‌ی خوش منظر جا خوش کرده‌اند، تپه‌های کوتاه و بلندی که با دسته دسته درختان همیشه سبز پوشیده شده‌ و رودخانه‌ای پر پیچ و خم که از میان همه‌ی این‌ها عبور می‌کند. شما می‌توانید در میان دشت‌هایی که با گل‌های وحشی تزئین شده‌اند دراز بکشید و به تماشای اشکال سنگی عجیب پارک در زمینه‌ای از کوه‌های پوشیده شده با درختان کاج بنشینید یا سوار بر اسب در کنار جوی‌های پارک گشتی بزنید.

پارک ملی ترلج

۲. صخره‌ی لاکپشتی

صخره‌ی لاکپشتی

نماد پارک ملی ترلج صخره‌ای غول آسا با ۲۴ متر طول بوده که طول که شبیه به یک لاکپشت است. می‌توانید در سایه‌سار این لاکپشت بزرگ کمی استراحت کنید و سپس مسیر خود را به سمت معبد آریابال ادامه دهید. به جز صخره‌ی لاکپشتی، یک صخره‌ی سنگی عجیب و غریب دیگر در پارک ترلج وجود دارد که با نام «پیرمرد کتاب خوان» یا «راهب دعاگو» شناخته می‌شود.

۲. صخره‌ی لاکپشتی

۳. معبد بودایی آریابال

معبد بودایی آریابال

معبد آریابال در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ساخته شد. معماری معبد به شکل سر یک فیل است و برای رسیدن به آن باید از ۱۰۸ پله عبور کنید. این پلکان در واقع نماد خرطوم فیل است. وقتی که به نزدیکی معبد برسید، از «پل بهشت» عبور خواهید کرد که به پلکان سنگی با ۱۰۸ پله‌ی کوتاه ختم می‌شود. در معبد آرامش بخش بودایی با ۱۰۸ استوپای مینیاتوری (سازه‌های نیم‌کره‌ای مانند مقدس بودایی) و ۱۰۸ چرخ دعای بودایی مواجه خواهید شد که چرخ‌های دعا در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.

معبد بودایی آریابال

۴. طبیعت‌گردی و هایکینگ

طبیعت‌گردی و هایکینگ

طبیعت گردی جذاب‌ترین کاری است که می‌توانید در پارک ملی ترلج انجام دهید. در بعضی جاها لازم است از صخره‌ها بالا بروید که قطعاً ارزشش را دارد. طبیعت‌گردی در بین دشت‌های سرسبز، کوه‌های سنگی با شکل‌های عجیب و غریب و در کنار رود ترلج و تول تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

۵. شتر و اسب سواری

شتر و اسب سواری

طبیعت گردی در ترلج برای کسانی که علاقه‌ی زیادی به راه رفتن ندارند هم ممکن است. به سادگی می‌توانید اسب یا شتری اجاره کنید و به همراه راهنمای مغول در میان سبزدشت‌های سیبری بگردید. احتمالاً شنیده‌اید که به مغول‌ها «ملت زاده شده بر اسب» می‌گویند.

۶. گل‌های سپیدگوهر

گل‌های سپیدگوهر

اِدِلوایز یا سپیدگوهر نام گل‌های کوهستانی است که بومی کوه‌های آلپ هستند و در ترلج نیز به شکل وحشی می‌رویند. سپیدگوهرها با رنگ‌های متنوع در زمان تابستان پارک را تزئین می‌کنند. به طور خاص، یافتن این گل‌ها در میان بلندی‌های صخره‌ای پارک بسیار لذت بخش است. این گل‌ها در بین صخره‌های آهکی و در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا می‌رویند. در افسانه‌ها از ادلوایز به عنوان نمادی از عشق جاودان یاد می‌کنند.

۸. دیدار با خانواده‌های صحرانشین مغول

خانواده‌های صحرانشین مغول

یکی از فرصت‌های ویژه‌ای که در پارک ترلج فراهم است، دیدن زندگی عادی و روتین صحرانشینان مغولی از نزدیک است. این مردم خونگرم و مهمان‌نواز در چادر‌های خود با «سوتِی سای» (چای لاته) و «ایراگ» (شیر اسب) از شما پذیرایی می‌کنند.

۹. تیراندازی با کمان

تیراندازی با کمان

در کشور مغولستان تیراندازی با کمان در کنار سوارکاری و کشتی، «سه مسابقه‌ی مردانه» نام دارند که رقابت‌های اصلی فستیوال نادام مغولستان را می‌سازند. می‌توانید تیراندازی با کمان‌های مغولی را در کمپ توریستی ترلج تجربه کنید.

۱۰. موتور چهارچرخ

اگر با اسب و شتر میانه‌ی خوبی ندارید، می‌توانید برای گشت و گذار در پارک از موتورهای چهارچرخ یا ATV استفاده کنید.

موتور چهارچرخ


29/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف