WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مدیریت واحد بر دماوند لازم است.

سخنان سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق، در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

سخنان سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق، در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

2/ آذر/1400

"نبود مدیریت دولتی هماهنگ در کوه دماوند، نابودی طبیعت و رکود گردشگری را باعث شده است. دماوند یکی از برندهای ملی ایران است اما چندین دستگاه خود را متولی می‌دادند؛ شهرداری، منابع طبیعی و جنگل‌ها، میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست، فدراسیون کوهنوردی، انجمن‌ها و کوهنوردان خود را ذینفع دماوند می‌دانند. اما هیچ‌کدام مدیریت واحدی را بر آن نپذیرفته‌اند. این امکان گردشگری را از ما گرفته است."


 

هجدهمین نشست دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. محور اصلی این نشست، پرداختن به مسائل حوزه گردشگری بود و فعالان بخش خصوصی در این حوزه، مسائل و مشکلات فعالیت‌های گردشگری را تشریح کردند.

سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت:

"دماوند یکی از برندهای ملی و اصلی در ایران است. دماوند را با کلیمانجارو مقایسه کنید که در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۳۵ هزار دلار هزینه ورودی آن بود و هر کوهنورد ۲ هزار دلار در کلیمانجارو هزینه کرده و در ایران در سال ۹۵ حدود ۱۷۰۰ گردشگر به دماوند رفته و در سال ۹۸ این حدود ۸۰۰ نفر بوده است. اما هجوم بی‌ضابطه کوهنوردان داخلی به آنجا و روند بدون مجوز و ضابطه به این کوه آسیب جدی زده است."

به گفته او، در دماوند هیچ‌گونه امکانات رفاهی و بهداشتی وجود ندارد.

عقدایی اظهار کرد: "چندین دستگاه خود را ذی‌نفع می‌دادند؛ شهرداری، منابع طبیعی و جنگل‌ها، میراث فرهنگی، افراد محلی، فدراسیون کوهنوردی، انجمن‌ها و سمن‌ها و کوهنوردان خود را ذینفع دماوند می‌دانند. اما هیچ‌کدام مدیریت واحدی را بر آن نپذیرفته‌اند. این امکان گردشگری را از ما گرفته است."

او ادامه داد: "این را به کل طبیعت، جنگل‌ها، کویرها تعمیم‌دهید که هیچ‌کدام مدیریت واحدی ندارند و کار سازمانها خنثی کردن همدیگر است."

او تصریح کرد: "مدیریت واحد با تأسیس پایگاه میراث طبیعی دماوند که تمام ارگان‌ها زیر آن و با هماهنگی فعالیت کنند پیسنهادی است‌که باید مورد توحه قرار گیرد."

 

 

برای خواندن گزارش کامل این جلسه، کلیک کنید.





2/ آذر/1400



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف