WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

وضع ناشایست دماوند میان کوه‌های جهان (مصاحبه با سهند عقدایی)

وضع ناشایست دماوند میان کوه‌های جهان (مصاحبه با سهند عقدایی)

21/ مرداد/1395

اظهارات سهند عقدایی و دیگر فعالان محیط زیست کوهستان در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه»درباره ضرورت حفاظت از کوه دماوند


وضع دماوند میان کوه‌های جهان ناشایست است.

در دامنه‌های دماوند و ارتفاعات بالای دو هزار و 500 متر محلی‌ها خانه و ویلا ساخته و در کنار آنها نیز مسجدی ساخته‌اند که امکان تخریب را از بین ببرند. ساخت یک خانه یک‌شبه انجام نمی‌شود اما هیچ مأموری نبوده که جلوی این فعالیت غیرقانونی را بگیرد.

 

عقدایی در ادامه به تعداد بالای کوهنوردان در این کوهستان اشاره کرد و گفت:  این گروه در یکی، دو نقطه تجمع پیدا کرده‌اند که عمدتا شامل مسیر جنوبی و پناهگاه واقع‌شده در این منطقه می‌شود، به‌این‌ترتیب در آخر هر هفته فصل صعود، بالغ بر هزار نفر یا از پناهگاه استفاده می‌کنند یا برای صعود چادر زده‌اند. 

 

وی چنین روندی را موجب تخریب گسترده در این کوهستان دانست و گفت: گله قاطر برای بالابردن تجهیزات کوهنوردی از دیگر نتایج این ورود بی‌ضابطه است و علاوه‌ بر این ما شاهد حجم بالای فضولات انسانی در این منطقه هستیم که مانند نهر در اطراف پناهگاه جنوبی در جریان است.

 

عقدایی تصریح کرد: درحال‌حاضر اگر از کیلومترها دورتر به دماوند نگاه کنید شاهد خطی از مسیر جنوبی هستید که نشان‌دهنده مسیرهای فرود و صعود و فرسایش کوهستان است. وی با ذکر تجربه خود در مسیرهای مختلف کوهنوردی جهان گفت: در هیچ جای دنیا وضعیتی به اسفباری دماوند وجود ندارد. من این کوهستان را با اروپا و آمریکا قیاس نمی‌کنم اما در مقایسه با تانزانیا، ماداگاسکار، پاکستان و نپال نیز دماوند چیزی برای گفتن ندارد و شرایطی به این اسفباری که ما شاهد آن در این کوهستان هستیم نیست.

مطلب کامل را  در وبسایت وقایع اتفاقیه بخوانید.

"


21/ مرداد/1395



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف