WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شهر افسانه ای دریانوردان و بازرگانان

سیرافِ کهن، راه آبی ابریشم

سیرافِ کهن، راه آبی ابریشم

26/ دی/1397

"کیکاوس خواست به آسمان صعود کند و چون با تخت بر بال مرغان مرغان بسته‌اش صعود نمود و از چشم مردمان پنهان شد، خداوند باد را فرمود تا او را فرو اندازد. پس فرو افتاد و گفت به من آب و شیر دهید و او را شیر و آب نوشانیدند. از آن جهت است که نام شهری که کیکاوس در آن فرو افتاد شیراب شد و به صورت سیراف درآمد.."

 

اقتداری،ص۳۳۰ به نقل از مجمع‌البلدان

 


بندر افسانه‌ای سیراف، در گذشته‌ای نه‌چندان دور از اصلی‌ترین بندرهای ایران و خاورمیانه بود و مبدا آبی راه ابریشم محسوب می‌شد. با وجود گذر زمان و زلزلۀ شدید و سونامی در قرن چهارم هجری، بازمانده‌‌های این بندر کهن تا به امروز نیز همچنان چشمان گردشگران را خیره می کند. سیراف امروزه در سه راهی بوشهر، فیروزآباد و عسلویه قرار دارد.

 

موقعیت جغرافیایی خاص این بندر میان کوه و دریا، مردم را واداشته است تا در برخی قسمت ها خانه های خود را به سبک روستاییان ماسوله روی کوه بنا کنند. گفته می شود که مردم ثروتمند این بندر اهمیت بسیاری به خانه های خود می داده اند و هزینه های هنگفتی خرج ساخت خانه های زیبا و اعیانی می کردند.

 

 

در قرن ۱۳ میلادی سیراف بیش از سیصد هزار نفر جمعیت داشته است و از آن به عنوان شهر تعامل اندیشه‌ها و فرهنگ یاد می‌شد زیرا نخستین شهر ساسانی_اسلامی بود که در آن تمامی ادیان و اقوام همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند.‌

 علم و دانش نیز در این بندر باستانی رونق فراوان داشته است. سیراف خانه‌ی عالمان و دانشمندان بسیاری بوده،حتی بر اساس اسناد تاریخی ده قرن قبل،سیراف بیمارستانی داشته که شاگردان ابن سینا در آن جراحی انجام می‌دادند!‌

 

 

اما بدون شک بیشترین شهرت سیراف متعلق دریانوردان و بازرگانانش است. دریانوردان سیرافی با ماجراجویی‌ها و سفرهای خود به چهره هایی بلندآوازه تبدیل شدند و تاریخ نام بسیاری از آنان را در خود ثبت کرده است.دریانوردانی مانند سلیمان سیرافی که ۴۰۰ صد سال پیش از مارکوپولو  از اقیانوس هند، راهی سفر به چین شد.

اصطخری در وصف یک بازرگان سیرافی در کتاب مسالک الممالک نوشته است:"شنیده ام مردی از سیراف به بازرگانی به دریا شد وچهل سال در کشتی بماند و به خشکی نیامد و چون به کنار دریا رسیدی به شهرها دلش نخواستی از دریا برون آید!"

 

 

دریانورد معروف دیگری در بندر سیراف به نام "سند باد بحری" به قدری بلند آوازه گشته که برخی از اطلاعات درباره ی او با روایت ها و قصه ها درهم تنیده شده است.

 

تاریخ و افسانه های بندر باستانی سیراف و زندگی دریانوردان شجاعش تا به امروز نیز منبع الهام هنرمندان و روایتگران می باشد.

در فیلم سینمایی"راه آبی ابریشم"،داستان فیلم از قرن چهارم هجری و اوج تاریخ دریانوردی ایران الهام می گیرد. شازان(بهرام رادان)، پیشنهاد نوشتن ماجراهای یک کشتی را قبول می کند  و به همراه کشتی‌های سلیمان(داریوش ارجمند) و ادریس(رضا کیانیان) به سفری دشوار و پرماجرا راهی می شود.

 

 

برای بازدید از بندر تاریخی و منحصر به فرد سیراف در تور نوروز جزیره مارو تا سیراف با اسپیلت البرز همراه شوید.

 


26/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف