WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
سفر به کشوری با تاریخی‌‍ترین آیین‌ها

آیین بوشیدو سامورایی؛ یادگاری از قرن 11 ژاپن

آیین بوشیدو سامورایی؛ یادگاری از قرن 11 ژاپن

18/ اسفند/1402

ما در اسپیلت البرز خالق سفرهایی غنی شده با تجربه هستیم و به همین دلیل است که در یک تور تجربه‌گرا مانند سفر به ژاپن، شما را با یکی از تاریخی‌‍ترین آیین‌های این کشور، یعنی آیین بوشیدو سامورایی آشنا می‌کنیم. این آیین قدیمی در قرن یازدهم تا چهاردهم در ژاپن گسترش یافته و بیشتر در بین طبقه جنگجوی این کشور، طرفدار داشت.


در این آیین، چند اصل اساسی تعریف می‌شود که جنگجویان باستانی سامورایی همواره از آن پیروی می‌کرده‌اند. از آنجایی که ما همواره سعی می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی سفرهای خاص و تجربه‌گرا خود دید تازه‌ای به همسفران‌مان بدهیم، پس چرا شما را با یک آیین جذاب و اصلی ژاپنی آشنا نکنیم؟ اگر می‌خواهید بدانید که در این سفر قرار است تا با چه ویژگی‌هایی از آیین بوشیدو سامورایی آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

آیین باستانی بوشیدو سامورایی چیست؟    

بوشیدو (武士道  / Bushidō) یک آیین رفتاری و سبک زندگی است که در ژاپن رواج داشته و بیشتر با سامورایی‌های این کشور مرتبط است. این آیین شامل چند اصل مهم است که می‌توان گفت همان مفهوم جوانمردی را دنبال می‌کنند. این اصول به‌عنوان رمز سامورایی شناخته شده و تحت تأثیر آموزه‌های بودیسم و همچنین آیین کنفوسیوس تبیین شده است. دوره گسترش این آیین به قرن یازدهم تا چهاردهم برمی‌گردد که در بین طبقه جنگجو در آن زمان، رواج پیدا کرد.

به رسمیت شناخته شدن این آیین به‌عنوان یک قانون فئودالی، توسط حکومت باستانی شوگونات توکوگاوا انجام شد. باتوجه به قدمت این آیین باستانی و آنچه که قرار است در تور ژاپن با آن آشنا شوید، در پایان این سفر چشمان‌تان از این همه شگفتی خواهد درخشید. جنگجویانی که از آیین بوشیدو سامورایی پیروی می‌کنند، اصولی مانند شرافت، وفاداری، شجاعت، عدالت و... را دنبال می‌کنند. اصولی که این آیین باستانی را به وجود آورده‌اند، در دراز مدت روی تاریخ، فرهنگ و ارزش‎های مردم ژاپن از گذشته تا امروز تأثیر داشته‌اند.

البته برخی قوانین افراطی هم مانند خودکشی سپوکو (Seppuku) یا وفاداری بی‌قید و شرط حتی به حاکمان ظالم در بطن این آیین وجود دارد که بی‌نقص بودن آن را زیرسوال می‌برد. با این وجود، ذات کلی این آیین تأثیر زیادی در انتشار فضیلت‌ها و تربیت‌های اخلاقی در بین جامعه ژاپنی داشته تا آنجا که مردم سراسر دنیا با رفتن به ژاپن و آشنایی با مردم این کشور، در همان نگاه اول شگفت‌زده می‌شوند. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باید در یک سفر تجربه‌گرا به کشور ژاپن، حتماً از این کشور و فرهنگ غنی مردم آن بازدید کنید.

آیین بوشیدو سامورایی؛ یادگاری از قرن 11 ژاپن

 

بیایید با تاریخچه آیین بوشیدو و جایگاه آن در ادبیات ژاپن آشنا شویم

برخی شواهد قدیمی وجود دارد که ایده‌های اولیه آیین بوشیدو سامورایی از اولین دوره ادبی تاریخ ژاپن وجود داشته است. اولین اشاره‌ها به این آیین، در کتاب کوجیکی (Kojiki) که قدیمی‌ترین کتاب موجود در ژاپن (نوشته شده در سال 712 پس از میلاد) است، دیده می‌شود. برخی ارزش‌ها و بیان‌های ادبی از آیین بوشیدو مانند استفاده از شمشیر توسط جنگجویان ژاپنی و همچنین قدر و ارزشی که برای آن باید قائل شوند، در این کتاب بیان شده است.

در این کتاب، به یاماتو تاکرو که پسر یکی از امپراتورهای باستانی ژاپن به نام امپراتور کیکو است، اشاره می‌شود. یاماتو تاکرو اسوه بی‌بدیل قهرمانی، خلوص و وفاداری است که در عین حالی که دشمنان پدرش را به‌راحتی از بین می‌برد، اما شخصیت بی‌عاطفه‌ای نیست و حتی برای همسر از دست رفته خود به شدت ناراحت و افسرده می‌شود. در این کتاب، یاماتو یک جنگجوی ایده‌آل معرفی می‌شود. داستان‌های اساطیری که در این آیین وجود دارد را می‌توانید با داستان‌های قهرمانی شاهنامه مقایسه کنید.

مفهوم جنگجوی ایده‌آل را می‌توان در کتاب دیگری به نام شوکو نیهونگی (Shoku Nihongi) که در سال 797 نوشته شده هم یافت. گسترش این آیین همین‌طور ادامه پیدا می‌کند، تا جایی که مفهوم سامورایی با آیین بوشیدو گره خورده و حتی مترادف می‌شود. اشاره‌ها به این آیین، در قرن سیزدهم تا شانزدهم هم ادامه پیدا کرده و در بسیاری از آثار ادبی فاخر آن زمان، به بوشیدو سامورایی ارجاع داده می‌شود.

در این زمان، مضامین و ارزش‌های اساسی آیین Bushido هم بیشتر مودر بحث قرار گرفت. برای مثال، در این آثار جنگجویان انسان‌هایی با آرامش، منصف، عادل و باادب معرفی می‌شدند. همچنین مهمترین اصلی برای یک جنگجو، وفاداری آن است. توجه به این آیین تا سال‌ها بعد ادامه داشته و آثار باارزش دیگری در قرن‌های هفدهم تا نوزدهم هم به آن اشاره می‌کنند و تا به امروز، این آیین باستانی در ذهنیت و آداب و رفتار مردم ژاپن، ریشه دارد.

آیین بوشیدو شامل چه اصولی است؟

 

اصول 7گانه بوشیدو

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، زیربنا و مفهوم اصلی و پایه آیین بوشیدو سامورایی را، 7 اصل مهم تشکیل می‌دهند. این هفت اصل، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جنگجوی باستانی است که هر فرد با داشتن آن‌ها، به درجات بالاتری از جنگاوری و انسانیت دست پیدا می‌کند. اگر به سفر ژاپن به‌عنوان یک سفر تجربه‌گرا و خاص برای درک بهتر جهان هستی نگاه می‌کنید، طبیعتاً آشنایی با این آیین و شناخت اصول آن برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت. 7 فضیلت اصلی در آیین بوشیدو عبارت است از:

  • اصل 義 یا Gi به معنای درستکاری
  • اصل 勇 یا Yū به معنای شجاعت
  • اصل 仁 یا Jin به معنای خیرخواهی
  • اصل 礼 یا Rei به معنای احترام
  • اصل 誠 (Makoto) یا 信 (Shin) به معنای صداقت
  • اصل 名誉 یا Meiyo به معنای افتخار و شکوه
  • اصل 忠義 یا Chū به معنای وفاداری

این 7 مورد، از اصلی‌ترین فضیلت‌هایی هستند که به‌عنوان ویژگی‌های یک سامورایی در آیین بوشیدو معرفی می‌شوند. البته گاهی چند خصوصیت دیگر هم به این موارد اضافه می‌شود که عبارت است از:

  • اصل 孝 یا Kō به معنای توجه کامل به فرزندان (فرزند پرستی)
  • اصل 智 یا Chi به معنای خرد و آگاهی
  • اصل 悌 یا Tei به معنای مراقبت از سالمندان

اصول 7گانه بوشیدو

 

خودکشی آیینی در آرمان بوشیدو سامورایی

ژاپن و فرهنگ قدیمی آن سراسر پر از شگفتی است و به همین دلیل است که می‌گوییم در این سفر به سبک تجربه‌های ناب درمی‌یابیم که زندگی یا یک ماجراجویی جسورانه است یا هیچ! جنگجویان سامورایی هم چنین دیدی داشته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هرگاه یک سامورایی اصیل به هر دلیلی احساس کند که نتوانسته به اندازه کافی افتخارآفرین باشد، با یک خودکشی آیینی به زندگی خود پایان می‌دهد. خودکشی سپوکو (Seppuku) نوعی خودکشی آیینی است که با بریدن شکم انجام می‌شود.

این آیین به‌قدری با سنت‌های اروپایی بیگانه است، که حتی هیچ عبارت ترجمه‌شده‌ای هم برای آن وجود نداشته و به‌عنوان "hara kiri" یا همان بریدن شکم، به زبان‌های خارجی دیگر وارد شده است. این کار توسط خود سامورایی و بااستفاده از یک خنجر انجام می‌شود که ممکن است این کار را در خلوت خانه خود و یا در گوشه‌ای از میدان نبرد، انجام دهد. این کار، یک عمل بسیار شجاعانه در دنیای سامورایی است که یک جنگجو زمانی که احساس می‌کند شکست خورده، مجروح شده و یا دچار یأس در ارائه خدمات و وفاداری خود شده است، آن را انجام می‌دهد.

این خودکشی آیینی از این جهت که فرد می‌تواند به دلیل وفاداری به آرمان‌های آیین بوشیدو سامورایی از زندگی خود دست بکشد، بسیار تحسین برانگیز است. گاهی انجام این کار چنان برای جنگجو دردناک بود، که از هم‌رزمان خود می‌خواست تا حین درد کشیدن، سرش را از بدنش جدا کنند. آگاهی و آمادگی برای مرگ، یکی از اصول مهم فلسفه بوشیدو است که درنهایت، افراد را برای یک مرگ باشرافت آماده می‌کند.

 

سفر به دنیای بوشیدو سامورایی به سبک اسپیلت البرز

اگر شما هم به آشنایی بیشتر با آیین بوشیدو سامورایی علاقه پیدا کرده و می‌خواهید بیشتر با فرهنگ سامورایی‌های پیرو آن آشنا شوید، تور ژاپن اسپیلت البرز را از دست ندهید. ما به‌عنوان مجری تورهای خاص و سفرهای تجربه‌گرا، شما را به قلب کشوری سرشار از تمدن باستانی می‌بریم تا ببینید که چه چیزهایی فرهنگ غنی ژاپن را تشکیل می‌دهند. در این سفر قرار است تا تجربیات هیجان‌انگیزی به دست بیاورید که دید شما را به زندگی، تغییر می‌دهد. برای رزرو تور ژاپن، همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • آیین بوشیدو سامورایی چیست؟

بوشیدو یکی از آیین‌های باستانی سامورایی متعلق به قرن 11 است که اگرچه در ابتدا تنها جنگجویان سامورایی از آن پیروی می‌کردند، اما در فرهنگ عامه مردم این کشور هم دیده می‌شود.

  • آیین بوشیدو شامل چه اصولی است؟

هفت اصل پایه شامل درستکاری، شجاعت، خیرخواهی، احترام، صداقت، افتخار و وفاداری در این آیین بررسی می‌شود.

مشاوران فروش ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان درباره تور ژاپن نوروز 1404 هستند.


18/ اسفند/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف