WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
هنر اوکی یوئه یکی از این هنرهای بسیار زیبا و ارزشمند

اوکی یوئه، هنری به جا مانده از دوره ادو

اوکی یوئه، هنری به جا مانده از دوره ادو

10/ اسفند/1402

دورهای مختلف تاریخ ژاپن هنرهای مختلفی را برای آیندگان به‌جای گذاشته است که برخی از آن‌ها تا به امروز در فرهنگ ژاپن ماندگار شده و حتی شهرت خود را به سراسر دنیا رسانده‌اند.


برخی از این هنرها علاوه بر کسب شهرت زیاد، جای خود را به موزه‌های ژاپن باز کرده و خود را به‌عنوان یکی از بخش‌های درخشان تاریخ ژاپن معرفی کرده‌اند. هنر اوکی یوئه یکی از این هنرهای بسیار زیبا و ارزشمند است که در هنگام خرید تور ژاپن و سفر به این کشور دیدنی، آن را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.

اوکی یوئه از آن دسته هنرهای محبوب ژاپن است که در دوره تاریخی  ادو شکل گرفت و بعد از مدت کوتاهی به اوج خود رسید. این هنر به‌خوبی در اختیار نسل‌های بعدی قرار گرفت تا آن را به مردم دنیا عرضه کنند.

قبل از اینکه در تور ژاپن با ما همراه شوید و بیشتر از پیش این هنر زیبا را به شما ارائه کنیم، بهتر است اطلاعات مختصری درباره تاریخچه این هنر و چگونگی ساخت آن کسب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم هنر اوکی یوئه را معرفی کنیم تا بیشتر از پیش با خصوصیات و تاریخچه آن آشنا شوید.

آشنایی با بخش‌های درخشان تاریخ ژاپن

 

اوکی یوئه چیست؟

بسیاری از افراد با اوکی یوئه آشنایی ندارند؛ به همین دلیل با این سوال مواجه می‌شوند که اوکی یوئه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اوکی یوئه یکی از هنرهای چاپ کلیشه چوبی است که در دوران ادو به اوج خود رسید. هنرمندان آن زمان طرح‌های زیبایی را روی چوب‌ها چاپ می‌کردند تا به این صورت اتفاقات دوران خود را به تصویر بکشند.

هنرمندان برجسته دوره ادو از جمله هوکوسای، هیروشیگه و کونی‌یوشی توانستند اوکی یوئه را به اوج خود برسانند و طرح‌‌های بسیار زیبایی را روی چوب چاپ کنند. طرح‌هایی که این هنرمندان روی چوب چاپ می‌کردند آن‌قدر زیبا بود که افراد دیگر برای انجام این کار ترغیب شدند.

طرح‌های چاپ شده روی چوب که به آن اوکی یوئه می‌گویند؛ بیشتر موضوعات روزمره را به تصویر می‌کشید. سوژه‌هایی مانند کابوکی (نوعی تئاتر سنتی ژاپن)، آداب‌ورسوم مردم ژاپن، شهر، ادبیات کلاسیک، مذهب، طبیعت، زندگی درباریان، غرب‌گرایی و... از جمله موضوعاتی بود که معمولاً هنرمندان دوره ادو روی چوب چاپ می‌کردند. به‌طورکلی این نقاشی‌های زیبا که روی چوب چاپ می‌شدند، گذر جهان و اتفاقات آن را به مردم ژاپن و آیندگان نشان می‌دادند.

نقاشی‌های اوکی یوئه را در موزه‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد

 

3 مرحله ساخت اوکی یوئه

مراحل ساخت اوکی یوئه یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که معمولاً افراد می‌خواهند با آن آشنا شوند. چاپ تصاویر مختلف روی چوب مراحل مختلفی دارد؛ هنرمندان این حوزه در مرحله اول طرحی که روی کاغذ کشیده‌اند را روی تخته‌ای از چوب گیلاس کنده‌کاری می‌کنند.

در مرحله دوم تخته را رنگ می‌کنند و با دقت بسیار زیادی کاغذ را روی تخته قرار می‌دهند. هنگامی این کار به‌درستی انجام شد، هرجا که لازم باشد، رنگ‌های بیشتری به اثر طرح اضافه شده و قالب جداگانه‌ای برای آن ساخته می‌شود. در مرحله نهایی، هنگامی که کار قالب‌سازی به اتمام رسید، حدود 200 کپی از اثر خود تهیه می‌کردند و چوب گیلاس را در گوشه‌ای قرار می‌دهند تا خشک شود. این چوب به‌خاطر کپی‌های زیاد مرطوب خواهد شد؛ بنابراین باید حدود 6 ماه بگذرد تا کامل خشک شود.

 

اوکی یوئه چگونه به خارج از ژاپن رسید؟

با اینکه هنر اوکی یوئه از دوران ادو آغاز شد و در همان دوره به اوج خود رسید، اما خیلی زود توانست شهرت خود را از مرزهای ژاپن فراتر ببرد و توجه تمام جهان را جلب کند. در ابتدا هنر اساتید این حرفه از جمله هوکوسای، هیروشیگه و کونی‌یوشی توسط  کشتی‌های تجاری به بنادر اروپایی فرستاده می‌شدند و از آنجا راه خود را به نمایشگاه‌های اروپا باز می‌کردند.

سال 1867 نمایشگاه جهانی پاریس برگزار شد و برای اولین بار اوکی یوئه به هنر دوستان معرفی شد. از آن زمان به بعد این هنر زیبا حسابی موردتوجه افراد قرار گرفت و در نمایشگاه‌های دیگر به نمایش گذاشته شد. یکی از مهم‌ترین اثراتی که اوکی یوئه بر هنر فرانسه گذاشت، شکل‌گیری مکتب هنری امپرسیونیست بود. این هنر ژاپنی نقاشان زیادی را از کشور ژاپن به خود علاقه‌مند کرد که این علاقه شدید باعث ایجاد مکتب بزرگ امپرسونیست شد.

 

آثار اوکی یوئه در عصر جدید ژاپن

هنر اوکی یوئه در حال حاضر محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم ژاپن داشته و هنگام گشت‌وگذار در خیابان‌های آن می‌توانید آثار آن را در مکان‌های مختلف مشاهده کنید. زیبایی این آثار هنری و محبوبیت زیاد آنها باعث شده که بیشتر گردشگرها هنگام خرید سوغاتی آنها را در لیست سوغات موردعلاقه خود قرار دهند.

همچنین می‌توانید نقاشی‌های اوکی یوئه را در موزه‌های مختلف مشاهده کرده و زیباترین و مشهورترین آثار این حوزه هنری را از فاصله نزدیک بررسی کنید. در حال حاضر هنرمندان مختلفی در سراسر کشور ژاپن وجود دارند که این هنر زیبا را از پدران خود به ارث برده و به بهترین شکل ممکن آن را روی چوب پیاده می‌کنند.

 اوکی یوئه یکی از هنرهای چاپ کلیشه چوبی است

 

مشاهده هنر و فرهنگ ژاپن با اسپیلت البرز

هنر و فرهنگ ژاپن آن‌قدر زیبا و دیدنی است که شما را عاشق و دلباخته خود خواهد کرد. اگر می‌خواهید هنر این سرزمین را از نزدیک لمس کنید و با آداب‌ورسوم آن آشنا شوید، ما شما را به این رؤیا خواهیم رساند. مجموعه اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن، در یک دهه گذشته بارها رتبه اول بهترین شرکت گردشگری را اخذ کرده است.

ما در مجموعه اسپیلت البرز تور ژاپن نوروز 1404 را به‌صورت تجربه‌محور برگزار کرده و در طول سفر خدمات مختلفی را به شما ارائه خواهیم کرد تا از دیدن مکان‌های جذاب و مشهور کشور ژاپن لذت ببرید. رزرو اقامتگاه‌های عالی، خرید بلیط رفت‌وبرگشت، تور لیدر حرفه‌ای، برنامه‌ریزی برای تمام روزهای اقامت و... تنها بخش کوچکی از خدمات ما برای تور ژاپن نوروز هستند.

تورهای اسپیلت البرز هیچ هزینه پنهانی ندارند؛ برنامه‌ریزی تور ژاپن اسپیلت البرز به‌گونه‌ای انجام شده که شما در تمام روزهای سفر به بهترین جاهای ژاپن بروید و از نزدیک با هنر، فرهنگ و تاریخ این کشور شنا شوید. همچنین بازدید از مکان‌های طبیعی و تفریحی را در برنامه تور ژاپن گنجانده‌ایم تا هیجان آن را بالا ببریم.


10/ اسفند/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف