WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
وقایع تاریخی ژاپن در دوره‌های مختلف

جانشینی امپراتور ژاپن، تغییر قانون اساسی یا امپراتوری زنان

جانشینی امپراتور ژاپن، تغییر قانون اساسی یا امپراتوری زنان

11/ اسفند/1402

وقایع تاریخی ژاپن در دوره‌های مختلف همواره یک موضوع جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این کشور است. کشور ژاپن در طول تاریخ وقایع مختلفی را به خود دیده و موضوعات زیادی سیاست آن را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند.


هنگامی که تور ژاپن را خریداری کرده و به این کشور سفر کنید، در مکان‌های مختلف و جاذبه‌های تاریخی می‌توانید آثار وقایع تاریخی را ببینید. اگر بخواهیم در میان وقایع مختلف ژاپن مهم‌ترین و جدیدترین آن را بررسی کنیم، قطعاً به موضوع جانشینی امپراتور خواهیم رسید.

همان‌طور که می‌دانید، ژاپن از آن دسته کشورهایی است که در طول تاریخ سیستم حکومت امپراتوری داشته و تا به امروز آن را به شکل‌های مختلف ادامه داده است. در عصر جدید، امپراتوری ژاپن دچار چالش‌ بسیار مهمی به نام جانشینی شده بود که سران دولت حتی پیشنهاد تغییر قانون را داده بودند.

در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل یکی از مهم‌ترین موضوعات امپراتوری ژاپن در عصر جدید را مورد بررسی قرار دادیم و به شما بگوییم که چرا در این برهه تاریخی ژاپن با مشکل جانشینی امپراتور مواجه شده بود.

 

مشکل جانشینی امپراتور در کدام دوره تاریخ به وجود آمد؟

تاریخ ژاپن به دوره‌های مختلفی تقسیم شده است، اما آخرین دوره تاریخی این کشور یعنی دوره ریوا چالش مهم و پیچیده جانشینی امپراتور را به دنبال داشت. امپراتور آکی هیتو بعد از 85 سال حکومت، در سال 2019 از حکومت کناره‌گیری کرد و طبق قانون اساسی ژاپن، پسر ارشد خود را به‌عنوان جانشین انتخاب کرد. هنگامی که ناروهیتو تاج‌وتخت ژاپن را تصاحب کرد، بعد از مدتی مهم‌ترین چالش دوران حکومت خود را تجربه کرد.

وقایع تاریخی ژاپن در دوره‌های مختلف

 

چرا جانشین امپراتوری ژاپن با مشکل مواجه شد؟

شاید برایتان سوال باشد که چرا در دوره حکومت ناروهیتو مشکل جانشینی امپراتور به وجود آمد؟ طبق اصل دوم قانون اساسی ژاپن، جانشین امپراتور باید یکی از پسرهای او باشد، در غیر این صورت باید جانشینی به فرد دیگری از خانواده امپراتور برسد. هنگامی که در سال 1947 قانون اساسی تدوین شد، تنها جانشین امپراتور را فرزند مذکر او اعلام کرده و حرفی از جانشینی دخترهای او زده نشد.

مشکل از جایی آغاز شد که امپراتور ناروهیتو فقط یک فرزند دختر داشت و طبق قانون نمی‌توانست به‌عنوان جانشین او تاج‌وتخت پدر را به ارث ببرد. هنگامی که در سال 2001 آیکو، شاهدخت توشی به دنیا آمد، برخی از سران حکومت تنها چاره را در این دیدند که تغییری در قانون اساسی ایجاد شود و سرانجام یک زن حکومت ژاپن را بر عهده بگیرد.

با اینکه امپراتور ناروهیتو یک برادر دیگر داشت، اما ایشان هم فقط صاحب دو دختر شده بود و حتی از میان فرزندان او هم نمی‌شد ولیعهد را انتخاب کرد. یعنی در تمام دوران حکومت هیچ فرزند پسری در خانواده امپراتور متولد نشده بود تا از آن به‌عنوان ولیعهد یاد کنند.

جانشینی امپراتور ژاپن، تغییر قانون اساسی یا امپراتوری زنان

 

تنها راه‌حل جانشینی امپراتور ژاپن

هنگامی که امپراتور صاحب فرزند پسر نشد، نخست‌وزیر ژاپن اولین کسی بود که خواستار مذاکرات بیشتر برای تغییر در قانون اساسی اپن بود. ایشان اصرار داشت که برای ثبات امپراتوری ژاپن، دختر امپراتور ناروهیتو به‌عنوان ولیعهد انتخاب شود. با اینکه برخی از افراد موافق این ایده بودند، اما در طرف مقابل نمایندگان حزب حاکم لیبرال دموکرات مخالف این کار بودند.

افراد این حزب مشکلی با حکومت دختر امپراتور نداشتند؛ آنها با حکومت فرزندان دختر امپراتور مشکل داشتند. این دسته از افراد معتقد بودند که با انجام این کار دختر پادشاه همسر یک فرد عادی شده و مسیر امپراتوری کشور ژاپن را با مشکل مواجه می‌کنند. البته این افراد امکان ازدواج دختر امپراتور با یک فرد غریبه و از بین‌ رفتن اصالت فرزندان او را داده بودند. تمامی این دلایل باعث شده بود که افراد مخالف درخواست خود را مبنی بر عدم تغییر قانون اساسی ارائه کنند.

 

سرانجام تعیین جانشین امپراتور ژاپن چه شد؟

اختلاف نظر سیاستمداران و سران دولت ژاپن تا سال 2006 ادامه پیدا کرد و همچنان هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند راه‌حل خاصی پیدا کرده و یا طرف مقابل را به سمت خود بکشانند. سرانجام در سال 2006 برادر امپراتور یعنی آکی شینو بعد از دو فرزند دختر، صاحب یک فرزند پسر شد.

هنگامی که شاهزاده هیساهیتوی آکی‌شینو متولد شد، موضوع جانشینی و بحران به وجود آمده تا حد زیادی برطرف شد. خانواده امپراتور بعد از 40 سال صاحب یک فرزند پسر شده بودند که می‌توانست بعد از فوت امپراتور ناروهیتو به‌عنوان ولیعهد بر تخت پادشاهی بنشیند.

البته در حال حاضر همه تصمیمات جانشینی به طور کامل تعیین نشده و شاهزاده هیساهیتوی آکی‌شینو همچنان باید منتظر دستورات پادشاه و تصمیمات سیاسی سران حکومت بماند. به‌طورکلی آینده ژاپن بعد از فوت یا کناره‌گیری ناروهیتو دو مسیر مختلف را در پیش خواهد گرفت. اولین تغیر قانون اساسی کشور ژاپن و انتخاب دختر ناروهیتو برای امپراتوری و دومین راه انتخاب شاهزاده هیساهیتوی آکی‌شینو به‌عنوان امپراتور ژاپن است.

 تاریخ ژاپن به دوره‌های مختلفی تقسیم شده است

 

آشنایی با فرهنگ و تاریخ ژاپن با اسپیلت البرز

فرهنگ و تاریخ ژاپن همواره افراد زیادی را به سمت خود کشانده تا در کنار بازدید از جاذبه‌های مختلف، تجربه جدیدی به زندگی خود اضافه کنند. خرید تور ژاپن نوروز 1404 بهترین و مناسب‌ترین راه برای رسیدن به این تجربه مهم است. ما در مجموعه حرفه‌ای اسپیلت البرز به شما کمک خواهیم کرد تا مکان‌های تاریخی ژاپن را از نزدیک مشاهده کرده و با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوید.

شرکت مسافرتی اسپیلت البرز بهترین تورهای ژاپن را برگزار کرده و برای تمام روزهای سفر برنامه‌ریزی کاملی انجام داده است. این برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که بهترین مکان‌های گردشگری را پوشش داده و  جذاب‌ترین اقامتگاه را برای اقامت شما رزرو می‌کند.

قیمت تور ژاپن یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت اسپیلت البرز است. از آنجایی‌ که تور ژاپن هزینه پنهان ندارد، شما می‌توانید به‌خوبی هزینه سفرتان را برآورد کنید. مهارت بالای مجموعه ما در برگزاری تورهای تجربه‌محور و ارائه خدمات عالی در طول سفر باعث شده که تمامی گردشگرها رضایت کاملی از خرید تور داشته باشند.

اگر می‌خواهید اطلاعت بیشتری درباره تور ژاپن نوروز کسب کرده و یا از جزئیات سفر مطلع شوید، به سایت اسپیلت البرز مراجعه کرده و یا با شماره 02166902680 تماس بگیرد تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.


11/ اسفند/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف